poniedziałek, 18 kwietnia 2016

"Jane Eyre" Charlotte Bronte

Uwielbiam XIX wieczne angielskie opowieści, bardzo lubię styl, zakres słów, zwyczaje jakie są opisywane w książkach. Niestety współcześni autorzy nie są w stanie pisać w taki sam sposób jak pisarki z tamtego okresu.
Jako pierwszą pokochałam Jane Austein. oczywisty klasyk, bardzo dobry sam w sobie, nic dodać , nic ująć. Niedawno zdecydowałam się na przeczytanie "Jane Eyre" Charlotty Bronte, gdy zaczęłam ją czytać nie spodziewałam się, że niedługo stanie się jedną z moich ulubionych książek !

jer1.jpg
"Jane Eyre" Charlotte Bronte
Dosłownie zakochałam się w tej powieści, pomimo że historia w niej opisana od początku do końca jest bardzo smutna, lecz niestety , życie w tamtych czasach nie było łatwe, szczególnie dla mało znaczących w społeczeństwie kobiet. Nie zamierzam zdradzać Wam zawartości książki, nie lubię tego rodzaju recenzji, po których praktycznie nie muszę już czytać ponieważ całkowicie znam treść książki. Jeśli chcecie przeczytać recenzję z treścią zapraszam tutaj
Po raz pierwszy książka została wydana w 1847 roku, i już wtedy okazała się być wielkim sukcesem, nie dziwię się ponieważ tyle lat później nadal potrafi chwytać za serce młodą kobietę taką jak ja.
Szczerze mówiąc od pewnego momentu kartki przerzucały się same, tak wciągnęła mnie treść, że wykorzystywałam każdą wolną chwilę na przeczytanie chociaż paru stron, śmiałam się razem z Jane i byłam z nią smutna, podziwiałam losy silnej, inteligentej kobiety, która miała głowę na karku co tak bardzo rzadko się zdarza i co tak bardzo w innych podziwiam. Czego chcieć więcej od dobrej książki ?

czytanie_ksiazki.jpg
Ta książka zalicza się do tego niewielkiego grona, które na pewno przeczytam w przyszłości jeszcze raz, całe szczęście w ręce wpadł mi bardzo ładny egzemplarz wydany w 2007 roku, zielona oprawa ze złotymi zdobieniami bez brzydkich zdjęć, taką też udało mi się cudem dzisiaj kupić na allegro :)

Jak się okazało, "Jane Eyre" nie jest pierwszą książką napisaną przez Charlotte, jednak przeplata się w niej wiele wątków, które wydarzyły się w prawdziwym życiu autorki, takich jak szkoła Lowood, kariera głównej bohaterki, miłość i jej rodzina. To jest kolejna rzecz którą cenię w książkach z tamtego okresu, gdzie powieści nie są jedynie wyssaną z palca bajeczką ale istnieją jako stworzona na nowo historia pisarki. Podobna sytuacja jest w "Dumie i uprzedzeniu" Jane Austein, która została napisana pod wpływem wielu bardzo ważnych wydarzeń w życiu autorki.

Tym, którzy cenią angielską klasykę bardzo polecam tą książkę, czyta się ją lekko jednak wywołuje ona falę różnych emocji, które znacznie wzbogacają powieść. Kolejną do przeczytania na mojej liście są "Wichrowe Wzgórza." 
Buszując ostatnio w internetach znalazłam sagę "Dziewczyna z doliny" klik, która ponoć jest napisana w klimacie "Jane Eyre" i "Wichrowych Wzgórz", autorka ponoć nie ukrywa swojej sympatii do Bronte. Bardzo jestem ciekawa tej sagi jednak nie ma jej w żadnej bibliotece w mojej okolicy, można ją jedynie kupić w całości za ok. 200 zł :( Słyszałyście o niej ?

7 komentarzy:

  1. Nigdy nie xzytałam takich powieści, jednak filmy uwielbiam. Muszę przeczytać Jane Eyre! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sama zbytnio nie czytam książek z powodu braku czasu, więc jedynie mogę coś dowiedzieć się z takich blogów jak Twój:) Cena nie mała.
    http://dzastinnel.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. WoW, zachwyciło mnie to co napisałaś :* Musze sięgnąć po książkę JE :*

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com Odpowiadam na każdą obserwacje i propozycje wejść w linki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam!!! Zarówno książkę jak i film:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znam :/, fajnie, że Cię tak wciągnęła ;).
    http://modoemi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie znam ;) Może kiedyś, jeśli rzuci mi się w oczy sięgnę po nią, skoro tak polecasz ;)

    OdpowiedzUsuń